Nu tænker du nok, "den hjerneskade er sgu da større end man skulle tro!" mja, måske. men det er faktisk en ide, jeg har haft i mange, mange år, længe inden min hjerneblødning! Og nu, hvor jeg har fået et medie, med flere milliarder (potentielle) læsere, så må det være på tide med den store offentliggørelse 😉
Det handler egentlig om forbrugerbeskyttelse. Så vidt for forstår på Forbrugerombudsmandens årsberetning fra 2017, så består institutionen af 25 personer plus 5 (ulønnede?) studerende. Disse 30 personer er sammen med et par andre organisationer (som Forbrugerrådet Tænk) i samme størrelsesorden, vores eneste bolværk mod alverdens marketing.
Jeg aner ikke, hvor mange mennesker der arbejder med marketing i Danmark, men det er uden tvivl adskillige tusind. Og de samlede marketingbudgetter er også mange, mange tusind gange større end "vagthundenes" samlede budgetter. Derfor: hæv momsen fra 25 til 26 procent, og giv "den nye procent" til forsvaret - forsvaret mod marketing.
Ifølge Skatteministeriets "provenuet af afgifter og moms", så fik staten 223 milliarder fra moms i 2019. Det er altså en femogtyvendedel af 223, eller cirka 9 milliarder, jeg foreslår, vi giver til forsvaret mod marketing.
Det er jo ikke meget mere end det vi bruger på krigen mod terror. Vi bliver ramt af vildledende markedsføring hver eneste dag, men terror har vi ikke set i mands minde (med mindre man er hysterisk nok til, at kalde en vred ung mand ved Krudttønden for terror.)
I øjeblikket har (andre 😉) medier stor fokus på kviklån, hvilket de har vel cirka hvert andet år. I min ungdom eksisterede kviklån ikke, dengang handlede det om køb på afbetaling, hvilket vel er stort set samme fænomen. Jeg tror der på et tidspunkt blev lavet noget lovgivning om køb på afbetaling, så man ikke længere risikerer trecifrede rentesatser, Men så kom kviklån bare i stedet. Og hvis vi stopper kviklån, kommer der sikkert noget tredje.
Problemet er nok ikke så meget at der findes grådige mennesker (det er jo ikke just nyt), problemet er vist mest at der findes uoplyste, uvidende og direkte dumme mennesker, hvilket heller ikke er nyt. Dumhed kan vi ikke afhjælpe - selv guderne kæmper forgæves, skrev Schiller - men der er måske alligevel håb for nogle af os. Til gengæld kan vi gøre noget ved Uoplyst og Uvidende, som selvfølgelig ofte er to sider af samme sag, og vel er noget folkeskolen burde have taget sig af. Men det korte af det lange er, at kun ganske få procent af den danske befolkning, forstår blot 10 % af procentregning!
Jeg foreslår ikke at marketingforsvaret skal uddanne alle danskere til prima procentregnemaskiner (det ville nok også kræve mere end 9 milliarder), men jeg foreslår et marketingforsvar, som kan imødegå de rosenrøde reklamer for kviklån og lignende. Imødegå dem med oplysning. Oplysning hjælper selvfølgelig ikke ignoranter, men det er der intet der gør.
Marketingforsvaret kunne også tage sig af
Og hvad kunne der så komme ud af at indføre sådan et marketingforsvar?
Som de plejer at prale med i marketingafdelingen: der findes løgne, der findes store løgne, og så findes der marketing!
P.S.
Så var der lige det med procentregningen. For høns: Hvis en vare koster 100 kroner, betyder 25 % moms at du skal betale 125 kroner for den. Hvis momsen er 26 %, skal du betale 126 kroner. 126 divideret med 125 giver 1.008 - altså 0,8 procent mere. Det er såmænd slet ikke så svært 😎
Det handler egentlig om forbrugerbeskyttelse. Så vidt for forstår på Forbrugerombudsmandens årsberetning fra 2017, så består institutionen af 25 personer plus 5 (ulønnede?) studerende. Disse 30 personer er sammen med et par andre organisationer (som Forbrugerrådet Tænk) i samme størrelsesorden, vores eneste bolværk mod alverdens marketing.
Jeg aner ikke, hvor mange mennesker der arbejder med marketing i Danmark, men det er uden tvivl adskillige tusind. Og de samlede marketingbudgetter er også mange, mange tusind gange større end "vagthundenes" samlede budgetter. Derfor: hæv momsen fra 25 til 26 procent, og giv "den nye procent" til forsvaret - forsvaret mod marketing.
Ifølge Skatteministeriets "provenuet af afgifter og moms", så fik staten 223 milliarder fra moms i 2019. Det er altså en femogtyvendedel af 223, eller cirka 9 milliarder, jeg foreslår, vi giver til forsvaret mod marketing.
Det er jo ikke meget mere end det vi bruger på krigen mod terror. Vi bliver ramt af vildledende markedsføring hver eneste dag, men terror har vi ikke set i mands minde (med mindre man er hysterisk nok til, at kalde en vred ung mand ved Krudttønden for terror.)
I øjeblikket har (andre 😉) medier stor fokus på kviklån, hvilket de har vel cirka hvert andet år. I min ungdom eksisterede kviklån ikke, dengang handlede det om køb på afbetaling, hvilket vel er stort set samme fænomen. Jeg tror der på et tidspunkt blev lavet noget lovgivning om køb på afbetaling, så man ikke længere risikerer trecifrede rentesatser, Men så kom kviklån bare i stedet. Og hvis vi stopper kviklån, kommer der sikkert noget tredje.
Problemet er nok ikke så meget at der findes grådige mennesker (det er jo ikke just nyt), problemet er vist mest at der findes uoplyste, uvidende og direkte dumme mennesker, hvilket heller ikke er nyt. Dumhed kan vi ikke afhjælpe - selv guderne kæmper forgæves, skrev Schiller - men der er måske alligevel håb for nogle af os. Til gengæld kan vi gøre noget ved Uoplyst og Uvidende, som selvfølgelig ofte er to sider af samme sag, og vel er noget folkeskolen burde have taget sig af. Men det korte af det lange er, at kun ganske få procent af den danske befolkning, forstår blot 10 % af procentregning!
Jeg foreslår ikke at marketingforsvaret skal uddanne alle danskere til prima procentregnemaskiner (det ville nok også kræve mere end 9 milliarder), men jeg foreslår et marketingforsvar, som kan imødegå de rosenrøde reklamer for kviklån og lignende. Imødegå dem med oplysning. Oplysning hjælper selvfølgelig ikke ignoranter, men det er der intet der gør.
Marketingforsvaret kunne også tage sig af
- Reklamer som er direkte ulovlige
- Forkerte førpriser
- Udokumenterede anprisninger
- Og så videre (jeg kender ikke loven)
- Sundhedsskadelige og direkte farlige produkter
- Irriterende telefonsælgere
- Produkter der ikke er mærket, som loven foreskriver
Og hvad kunne der så komme ud af at indføre sådan et marketingforsvar?
- Varer bliver, alt andet lige, 0,8 procent dyrere (det var det med procentregningen, ikke?)
- Vi bliver ikke længere snydt (lige så nemt)
- Hvis vores leverandører holder op med nogle af reklamerne (de mest løgnagtige), så bruges der måske ikke så mange penge på reklamer, og så falder priserne på varer.
- Hvis vores leverandører tvinges til ikke at konkurrere på at lave den bedste løgnehistorie, skal de finde noget nyt at konkurrere på. Måske pris? Måske kvalitet?
Til at starte med stiger priserne altså 0,8 procent, men på længere sigt ender det såmænd nok med lavere priser og højere kvalitet. Bortset fra at priserne til at starte med, stiger en lille sjat, har jeg svært ved at finde noget negativt ved et marketingforsvar. Det skulle da lige være at det meget nemt ender med en flok pampere, der samles om de 9 milliarder, som dyr om et vandhul i en tørkeperiode 😟
I stedet for at kalde det moms, kunne vi jo kalde det emoms for endnumeromsætningsafgift, tænk engang, det ord brokker stavekontrollen sig minsandten over 😞Som de plejer at prale med i marketingafdelingen: der findes løgne, der findes store løgne, og så findes der marketing!
P.S.
Så var der lige det med procentregningen. For høns: Hvis en vare koster 100 kroner, betyder 25 % moms at du skal betale 125 kroner for den. Hvis momsen er 26 %, skal du betale 126 kroner. 126 divideret med 125 giver 1.008 - altså 0,8 procent mere. Det er såmænd slet ikke så svært 😎
Kommentarer
Send en kommentar